Precious Moment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Tuesday, September 14, 2010

raya@2010

salam all,

lame nye tak jengah mr blogger ni.u oll's miss me tak? (of coz u are rite!) last update is few weeks before raya.
so..maybe now is a perfect time for me to update since ma' eyes tak boleh nak lelap walhal jam dh pkul 12 am


entry kali ni agak panjang (too much word. ade aku kesah?haha)

**************************************************************************
k dis ma' journey since a week before raye
amik 2 days leave before raya (abis cuti aku!) semuanya sbb takde persiapan utk raya lg

1. baik utk diri sendiri..

2. utk mak ayah..(ayah bengkak kaki dh 3 minggu.urgghh!)

3. also kek raya (3 jenis k! - kek belang, kek buah n kek coklat)
macam tahun2 lps kek2 ni utk bg kat keluarga besan (ade 3) , sedara mara terpilih (ade 3) , kenalan (ade 3) dan utk umah...jadi pk2 la ye bape bnyak kali kene bancuh kek tu (so ini alasan kukuh utk amik cuti. xkan nk biar mak buat sesorang kan..)
**************************************************************************
k dis ma' journey since HARI RAYA!
nk wish "Selamat Hari Raya! Maaf Zahir Batin" andai ada perbuatan yang mengguris hati

1. macam tahun2 lps setiap malam raya jemaah surau akan hantar takbir raya kat umah syahdu hati (tahun dpn akan jumpe lg atau tak.hmm). selesai takbir jemaah di jamu dgn rendang daging, ayam masak merah, kuah lodeh, kuah kacang, ketupat dan lemang. dh betungkus lumus masak dr pg sekarang ni kene betungkus lumus utk basuh pinggan plak.aiyak! penat. malam raya kul 2 am tdo!

2. pagi raya kul 7 am dh bgn. (bkn miss subuh k.i ade xcuse) tgk umah sunyi sepi.rupenya mak ayah dh g kubur pastu kluar sembahyang raya. adik beradik yg lain sume takde.balik umah mertua masing2. tetibe terasa diri macam anak tunggal masa salam raya dgn mak ayah (selalu aku beratur plg last.kali ni tgk dpn belakang mmg takde org!hmmm). tahun kedua bg mak ayah duit raya n zakat fitrah alhamdullilah :)

3. disebabkan raya petama tahun ni jatuh hari jumaat jd masa utk beraya amat terhad. kul 1130 am gerak ke umah maklong.dlm 1230 am bubar sbb masing2 nk g solat jumaat. blk solat jumaat ayah dah terbaring je sbb sakit kaki yg makin membengkak. jd sambut tetamu dtg ke umah je. but me amik kesempatan merambu ngan him ke IKEA (makan karipap dgn baju raya kaler biru) hehe. tu pun lps selesai siapkan meja buffet utk tetamu (tkdela mak penat sgt memandangkan aku sorang je anak yang belum bemertua.ahaks!)

4. raya kedua pukul 830 am aku bangun. umah sunyi sepi.tgk ayah tdo lg dgn kaki yg mebengkak mak plak terbaring sebelah dia. aku terus tuju bilik air utk mandi.pastu tgk tv sambil pelok balang kuih raya sampai jam pkul 130. ayah masih tak bgun2 jgk. aku ngan mak siapkan makan tghari. kejut ayah bangun. dia makan pastu tdo balik. ishhh pelik. ptg tu aku makin buntu sbb hari raya teperuk kat umah je. again ajak him g merambu kali ni ke sunway piramid plak. malam baru blk. amik ko!

5. raya ketiga memandangkan angah dh blk dr umah mertua dia jd ada ceria skit muka ayah bile jumpe cucu2 dia (tkdela keje tdo je). so lps zohor gerak ke shah alam utk beraya umah maklang (bw la ayah ngn kaki bengkak dia tu.sian)

6. raya keempat pg2 lg bw ayah g hospital sbb bengkak masih tak surut dan makin sakit. lps beberapa sesi interview dan checkup jam dh pkul 1230 pm doc suggest kat aku supaya ayah warded d hospital utk observation suspect gout and kidney problem yg dsebabkan masalah kencing manis dia...(dlm hati aku = again??arghh.ape la nasib bpk aku nih!). satu hari suntuk aku tak makan sbb uruskan hal ayah. blk kul 7 pm baru cari mknan utk als perot.penat sgt. sampai mata tak leh lelap. kul 4 am baru dpt tdo lena.

7. raya kelima pkul 8 dh bgn kluar bfast ngan him kjap. beli brg2 utk ayah kat ward kul 1230 pm gerak ke hospital. uruskan pemindahan wad ke wad private.lebih selesa. kul 7 pm blk umah. mkn roti alas perot. mata masih tak lelap lg...dan waktu ni la aku update entry ni.hurmm!

8. raye keenam....... kte tunggu ape akan jd nnt



p/s: ni la raya aku utk tahun 2010. hebat kan. ape pun aku masih besyukur dgn kurniaanNya.
Berilah kesihatan kepada kedua orang tua ku dan mereka yang aku sayangi.Aminnn

No comments: